Jag försöker att alltid skriva lättläst, och jag gör gärna böcker tillsammans med människor som inte är vana att skriva ner sina berättelser.

Dalai Lama, fredens barn
Text: Gunilla Lundgren
Illustratör: Amanda Eriksson
Formgivning: Rolf Jacobson
Svensk-tibetanska skol-och kulturföreningen 2024
Dalai Lama är en freds-och miljökämpe.
Han föddes 1935 i en fattig by i Tibet och var bara tre år när han lämnades till ett buddhistiskt kloster långt hemifrån. När han var femton år blev han Tibets högsta politiska och andliga ledare med ansvar över sex miljoner människor.
Hur kunde han bli en av världens mest respekterade ledare?
Hur kommer det sig att han fick Alfred Nobels fredspris?
Dalai Lamas liv är lika spännande och ovanligt som en äventyrsberättelse.
Boken vänder sig både till barn och vuxna och passar både i hemmet och skolan.
Den är rikt illustrerad med dokumentära foton och teckningar.

Cirkusliv – Ett år med Brazil Jack
Gunilla LundgrenFoto: Malcolm Jacobson
Rikt illustrerad bok om ett år med en liten familjecirkus.
LL-förlaget 2009

Matlådan, med smak från hela världen
Lundgren/Gidfors
Foto: Ann Eriksson
Tolv människor i Sverige berättar om sina liv och sin mat.
Belönades av Måltidsakademien i Grythyttan år 2006 som årets bästa bok i klassen ”Vardagsmat”.
LL-förlaget 2006

Nelson Mandela,
herdepojken som blev president
Lundgren/Gidfors
En lättläst och rikt illustrerad bok om Nelson Mandela. Teckningar gjorda av barn från Mandelas uppväxtby Qunu i Transkei.
Boken belönades med första pris som den bästa faktaboken för barn på Bokfestivalen i Sollentuna 2001.
LL-förlaget 2000
Boken finns även på engelska i översättning av Maria och Alan O`Donnell.
Nelson Mandela, the Shepherd Boy who became president.
LL-förlaget 2000

Vanliga träd
Gunilla Lundgren
Foto: Malcolm Jacobson/Lars Jacobson
Om tio vanliga träd i Sverige.
LL-förlaget 1998

Björken – ljusets träd
Gunilla Lundgren
Foto: Lars Jacobson
Teckningar: Melitta Wellner
Liber 1984

Zenia, en zigenerska
Lundgren/Tan.Mercowic
Foto: Malcolm Jacobson
Utgivaren var Alfabeta Bokförlag i samarbete med LL-stiftelsen 1991.